Silsetfjellet.no
Vegen mister bæreevnen dersom det er mye vann i grunnen under, eller inni veglegemeet. Under teleløsningen vil vann stå inne i vegen, og det vil ta sin tid før vegen er tørket ut. Dette er væravhengig og varierer fra år til år.
Trafikk under slike forhold vil føre til gjørmehull med fare for fastkjøring og skade på kjøretøyene.
Også vegen får skade: Massen under vegen eltes sammen med veggrusen, som så mister bæreevnen. Slike skader må repareres ved at gjørmen fjernes og erstattes med nytt bærelag og ny grus.
Også veistyret ønsker å åpne for trafikk tidligst mulig, men det må skje uten skader på kjøretøy og vei.
Vegen har begrenset bæreevne, og spesielt når det er vått.
Høy vektbelastning kan føre til gjørmehull, eller at vegen klemmes ut; Hjulsporene blir presset ned, og lave biler vil ta nedi midt på.
Når vegen presses ned vil vegskulderen kunne svekket og bli presset ut, med fare for utrasing.
Tung trafikk og mye kjøring under ugunstige forhold forverrer situasjonen.
Hva en vei tåler beror på hvor godt grunnarbeid som er utført; Setervegen ble anlagt på 1930-tallet, og bygget etter datidens standard for lettere kjøretøy / hest og en svært begrenset trafikkmengde.
Selv om forbedringer og forsterkninger er utført opp gjennom årene, er veien fortsatt ikke robust nok for mye trafikk under ugunstige forhold. Derfor kan ikke Setervegen sammenlignes direkte med andre veier som er bygget annerledes.
Det bes om forståelse for at de løpende vurderinger og beslutninger veistyret må ta, er nødvendig for å unngå skade på kjøretøy og vei.